Грамота Братства встремезливості: Сторінками історії церковних братств тверезості

29.09.2014

IMG 3411

Сьогодні, як і колись, Церква не є байдужою до долі власного народу, особливо коли алкоголь забирає тисячі людських життів. Тому в цей час, відповідними церковними структурами, проводиться праця по відновленню церковних Братств тверезості, в контексті культури мислення людини 21-го століття.

Та багато добрих речей, які сьогодні можна використати у поширенні тверезості, залишили нам наші предки – подвижники тверезості. Однією з них є Грамота Братства встремезливости (тверезості-стриманості), яка видавалась кожному члену Братства, пригадуючи всі ті обов’язки та права які накладались на братчика при вступі в Братство.

IMG 3411

Сьогодні, як і колись, Церква не є байдужою до долі власного народу, особливо коли алкоголь забирає тисячі людських життів. Тому в цей час, відповідними церковними структурами, проводиться праця по відновленню церковних Братств тверезості, в контексті культури мислення людини 21-го століття.

Та багато добрих речей, які сьогодні можна використати у поширенні тверезості, залишили нам наші предки – подвижники тверезості. Однією з них є Грамота Братства встремезливости (тверезості-стриманості), яка видавалась кожному члену Братства, пригадуючи всі ті обов’язки та права які накладались на братчика при вступі в Братство.

Коротко описуючи грамоту, слід зазначити, що особливістю цього документа є те, що він вміщає всі аспекти функціонування Братства тверезості.
Розпочинається даний документ обітницею стриманості від різного роду алкогольних напоїв. Здійснювалась обітниця в храмі перед Господом Богом, Пречистою Дівою Марією, Ангелом-хоронителем та всіма святими. Вартує зацитувати цю присягу в цілому: «Я (ім’я)прирікаю і шлюбую (обіцяю) перед Господом Богом всемогутнім, пречистою Дівою Марією, перед Ангелом Хоронителем і всіма святими, стримуватися від всякого паленого напою і заховувати міру при вживанні всякого іншого напою, який розпалює (п’янить) і що також буду старатись, в міру моїх можливостей, схиляти до цього святого Братства і приводити до нього моїх ближніх. При тому усвідомлюю і признаю, що не тільки буду винним за невірність проти Бога, але також заслужу собі на безчестя (ганьбу) у людей, а навіть на вилучення і видалення з цього святого Братства, якщо б коли-небудь цей святий шлюб, який сьогодні добровільно з розважністю роблю, зухвало відважився порушити або зламати».
Завжди така присяга або її поновлення скріплювалось наступною молитвою: «Пресвята Діво Маріє, Опікунко Братства встремезливості, святий Ангеле-хоронителю мій і всі Святі, випросіть мені успішної ласки, щоб цей святий мій обіт, я дотримав аж до смерті і отримав на небі нагороду приготовану від Бога тим, які витримають до кінця. Амінь».

IMG 3412
Опісля, в даній грамоті, слідує витяг з братських уставів який вміщає правила перебування в Братстві. Наприклад, що до Братства могла вступити особа якій сповнилось 16 повних років. Також один із пунктів витягу вміщає таку постанову щоб при старшому братстві організувалось молодше товариство з молоді, яка вже є свідомою, та приготовляла б школярів до вступу в Братство. Особлива увага тут приділяється молитві та участі братчиків в церковних богослужіннях.
Інший пункт вчить, що ті, хто належить до братства, повинні зі страхом Божим оберігатись, щоб різні події такі як хрестини, іменини, весілля, похорони та поминки не перетворювали на пиятику. А також щоб в неділі свята та в відпусти не волочились по корчмах.
Останній із пунктів закликає братчиків ніколи не погоджуватись на зарплату горілкою, і тоді матимуть прибуток а не втрату. Бо в нашому народі, на відміну від інших, існує звичай давати працівнику рано в обід та ввечері горілку, так що він не доробиться, погано працюватиме і стратить як духовно так і тілесно.
За приналежність до братства та виконання всіх його умов, братчикам належались відпусти, які надав Його Святість Пій ІХ Папа Римський, та про які йдеться у цій грамоті. Так повний відпуст надавався в день прийняття до Братства, коли кандидати висповідались та запричащались. Також повний відпуст надававсь на храмовий празник, з умовами зазначеними вище. Та ін.
Наступний блок грамоти, це слова Святого Письма про шкоду від вживання алкоголю: «Горе тим, що тільки-но вставши вранці, женуться за напоями хмільними і що, розпалені вином, засиджуються аж до ночі» (Іс. 5:11); або ще: «П’яниці царства Божого не успадкують (1 Кор. 6: 9-10)». Також тут зацитовані слова церковного вчителя св. Ієроніма, про пияцтво: «Хто впивається той вже є померлим та похованим».
Опісля духовна та фізична користь від тверезості, підтверджується свідченнями лікарів, які пишуть наступні слова: «Що горілка, ром, арак, лікер, пончова есенція не є необхідними для здоров’я та збереження життя людини, бо не містять поживних речовин. Також – горілка, ром, арак, лікер, пончова есенція є шкідливі; часте хоч би і помірковане їх вживання проводить до важких хворіб а також ускладнює лікування інших хворіб. Ці напої, як домашні ліки від хворіб, без лікарського припису є небезпечні», та ін.
Закінчується грамота Братства встремезливості розлогим висновком який зацитуємо в кількох словах: «Що мірне вживання горілки, рому, араку, лікеру та ін. стелить дорогу до пияцтва. Що вживання цих напоїв є причиною неробства, боргів, сварок, крадіжок, гріхів нечистоти, фальшивих присяг, безбожності, вбивств, та всяких інших переступів проти всіх заповідей Божих та Церковних », та ін.
Останні слова грамоти заохочують до дотримання обітниці в наступний спосіб: «Будь вірний до смерті, і дам тобі вінець життя (Апок 2: 10.)».
Скріплювалась дана грамота підписом братчика а також священиком-духівником Братства.
Так як алкоголізм не оминає жодного міста чи села а отже і парохії, то хто як не священик, як добрий пастир, покликаний оберігати своє духовне стадо від зеленого змія. Тому Церковне Братство тверезості, є справді корисним впровадженням на парохії, покликане молитись в намірі поширення чесноти тверезості та її свідчити. І грамота Братства тверезості – свого роду конституція, як спадок минулих поколінь, була б пригадкою обов’язків молитви та діл кожного члена братства.

о. Т. Гадомський

No Comments

Залишити відповідь